استقلال القضاء حق كل المصريين

الست نعامة: مايو 2007

الست نعامة تعبر عن ما تتخيله وتعيشه ويحدث لها كل يوم أو كل شهر أو ربما كل عام.

النشرة الجوية

النهاردة يسود طقس ربيعي معتدل هايل جدا مع نسمات صيفية لطيفة حتى الأن..مش عارفين ع الساعة واحدة هيكون إيه النظام.
أمّا في المساء فمتوقع هبوب رياح غربية من فوق المرتفعات تلطف من حدة سواد الليل وبالتالي ينصح بالذهاب لركوب الفلوكة مع الأصدقاء.
 11:29  2 هسهسات أرسليها بالبريد  

موبايلات ... موبايلات

ظهر التليفون المحمول من فترة مش فاكرة كام سنة بس من زمان يعني من وأنا في الجامعة أعتقد سنة أولى.

وطبعا في الأول الخط كان غالي ولم استطع ان أحصل على خط..وبعد فترة دخلت شركة جديدة في سوق الاتصالات وهى كليك. نزلت أسعار الخطوط إلى 800 جنيه أنا فاكرة كويس عشان اشتركت مع اللولفين في خط والنمرة كانت هايلة جدا..طبعا مش فاكراها.

وبعد شوية تحسنت حالتي المادية وحصلت على خط خاص بي لوحدي وكمان عدّة خاصة بي. واتسرق التليفون المحمول بالخط وتحولت كليك إلى فودافون ومعاها اشتريت تليفون جديد ونمرة جديدة.

حياتي كانت التليفون المحمول..على طول الخط مفتوح..على طول بيرن تررن تررن. مش بلاحق على المكالمات ولا على الكروت (لسه كرت مدفوع) وبعدين اكتشفت ان الكرت مش مفيد بالنسبة لحالتي..حوّلت فاتورة. وكانت الصدمات مع كل فاتورة (مازلت بأصدم الحقيقة). وعمري ما كنت باقفله، حتى وأنا نايمة..أو كنت باقفله ساعات يعني بس لو متوقعة إن فيه حد ممكن يكلمني يبقى لا لغلق التليفون، بس دلوقتي خلاص يغلق التليفون لو وقت النوم جه الحقيقة. وياسلام بقى لما كان الواحد يكون في خروجة والتليفون بتاعه يرن، مش مهم من المتصل ولكن فيه حد بيكلمني ع الموبايل (مهمة طول عمري). ولما ظهرت الرنات المجسمة أوعى بقى..كل واحد يمسك الموبايل ويفضل يسمع الأغاني والرنات دوشة للأبد.

وظهرت خدمة الرسائل المجانية. وديه كانت ابداع في حدّ ذاتها، ترسل الرسالة من غير ماتكلف نفسك مكالمة (مع انها نفس سعر المكالمة) بس هى كده، علشان ممكن تكتب في سطر واحد إللي ممكن تقوله في أكتر من 5 دقائق.

أول ما ظهرت خدمة الرسائل القصيرة، كان مسموح بارسال 100 رسالة مش فاكرة في اليوم ولا الأسبوع مجانا..كنت في رابعة جامعة على ما أظن أو سنة تالتة، وكنا طول المحاضرات نفضل نبعت لبعض رسائل لحد ما تخلص ال100 رسالة المجانية ونكلم الشركة في التليفون ونعمل أفلام عشان يفتحوا الخدمة تاني.

وراحت الأيام وعدت وجه اليوم إللى زهقت فيه من الموبايل ونفسي اتخلص منه بس مش عارفة..خلاص اصبح جزء من الأشياء التي أحملها معي، ولو نسيته ارجع ألاقي ييجي 50 مكالمة ورسالة والناس تقلب الدنيا انت فين إيه إللي حصل اتخضينا عليكِ. طب ماحنا قبل الموبايل كنا عايشين برضو يعني ونعرف نوصل لبعض..وبرضو بنخرج ونتقابل من غير ما لما نوصل نرن أو قبل ماننزل نرن..لما أقرب من بيتك أرنلك عشان تستعدي وتنزلي..والحاجات ديه إللي كلنا بنعملها. وكنا بنوصل في المعاد ونلاقي بعض بسهولة.

والغلاسة بقى لما واحد في الشغل يستغبى ويوزع نمر الموبايل بتاعة الموظفين على العملاء مثلا..يييه تلاقي مكالمات غريبة في مواعيد أغرب..طبعا أرد بسخافة وغلاسة على إللي بيكلموني في غير مواعيد العمل أخليهم يندموا انهم عرفوني في يوم أصلا :-)

امتى اخلص منه وارتاح؟؟
 16:24  10 هسهسات أرسليها بالبريد  

رأيت في المنام

خير اللهم اجعله خير..ان فيه فرح في الغابة..الكوالا هتتجوز، ألف مبروك مع انها متجوزة بس هتتجوز تاني أو هيعملوا فرح تاني.

kuala bear

الفرح كان فين بقى، في كوكي بارك (فاكرين كوكي بارك يا ولاد؟) وبعدين كان مقسم فقرات كتير على الجنينة كلها، يعني فقرة في الجنينة وفقرة في المراجيح أما فقرة البوفيه فكانت في حتة في الجنينة وكان فيه ترابيزات طويلة جدا وعليها اطباق.

ذهبت للفرح لوحدي منتظرة الزحلف يظهر عشان هو اللي هروح معاه..وظهر بعد شوية (على بال متحرك من مكانه بقى) وشوية وطلعت لنا الكوالا لابسة ملاية السرير على دماغها وعملاها فيونكة كبيرة (قال يعني الطرحة).

kuala
تخيلوا الكوالا بالطرحة الملاية والفيونكة الكبيرة

حيوانات تاني ظهرت في الحفلة، واختفى الزحلف وبقيت لوحدي ماعرفش حد..اتمشيت في الجنينة ورحت المراجيح هاهها.

بس ده إللي أنا فكراه من الحلم.

التسميات:

 16:20  2 هسهسات أرسليها بالبريد  

ابريق الشاي

إيه الحلاوة ديه.

إيه الجمال ده.

في منه خزف، وفي منه فخار وكمان ألمونيوم وممكن علبة بيروسول وإقلب.

يا حلاوته وهو ع البوتاجاز مليان ماء بيغلي.

يا حلاوته وهو ع الترابيزة مليان شاي بالنعناع.

تييجي النعامة تصب الشاي وتشربه بمزاج عالي، تعلى الدماغ ويتكتب أي كلام هنا.

أغنية ابريق الشاي إهداء مني لصاحب الأشجار.
 14:55  2 هسهسات أرسليها بالبريد  

شغل؟ يع!

زهقت من الشغل جدا.
نفسي أصحى براحتي.
أنام براحتي.
أعمل أي حاجة في أي وقت.
أتنح في البيت أو في الشارع أو في أي حتة.
أمشي شعري منكوش.
مش عايزة أشتغل خلاص.

hard work

عايزة أنااااام.
 14:26  6 هسهسات أرسليها بالبريد  
في مرمى البصر
على أشكالها تقع
من الذاكرة