استقلال القضاء حق كل المصريين

الست نعامة: يونيو 2007

الست نعامة تعبر عن ما تتخيله وتعيشه ويحدث لها كل يوم أو كل شهر أو ربما كل عام.

الفرعون الموعود

باتا وأنبو

التسميات:

 16:49  3 هسهسات أرسليها بالبريد  

غزالة..نخلة هى واحدة

عرفتها من شوية كتيييير..ماكناش بنتكلم خالص..ادخل المكتب ألاقيها بتكتب على لوحة المفاتيح ببراعة وهى وشها في الشاشة تك تك تك. اصبّح واقعد مكاني.
هى مش صاحبتي، هى زميلتي في الشغل..وزميلتنا التالتة في المكتب هى إللي كانت صاحبتي..عرفت بعد كده انها كانت بتستغلسني وتستتقل دمي (زي كل الناس). وفي يناير 2001 قررنا نسافر إلى الواحة التي أعشقها الفرافرة، كانت البطة هتيجي معايا، البطة هى الصديقة المشتركة بيني وبين الغزالة، وبالتالي الغزالة هتسافر معانا برضو.
وهناك في الفرافرة اكتشفنا بعض..أول م وصلنا، نلزنا من العربية ومرة واحدة قفزنا على بعض ومن ساعتها واحنا على طول مع بعض في كل حتة.
اشتغلنا مع بعض سنة ونص مثلا، كانت البطة والغزالة والنعامة ثلاثي لا يفترق، معروفين ثلاثي الألماني، ساعات بنكون غلسين عشان بنتلكم قدام الناس بالألماني، بس الموقف بيحكم علينا، هنعمل إيه؟
وسافرنا كتير أوي بعد كده، وعملنا حاجات كتير مش ممكن أحكيها هنا عشان هى أكبر من انها تتكتب في تدوينة، وكان لنا حوادث مع بعض منها الحادثة الشهيرة وواحدة تانية مش بنحب نفتكرها.
كان زحلوف والغزالة والنعامة مثلث غريب، ياااه ده عمر برضو يعني مش هاعرف اكتب حاجة عنه هنا. عدّى علينا ناس كتير، منهم موجودين ومنهم ركبناهم القطار وسابونا. عمري م تخيلت إني هوصلك المحطة وأركبك القطار.
هتوحشيني أوي أوي.
الفيلم ده مختصر كده عشانها.

التسميات: ,

 16:53  7 هسهسات أرسليها بالبريد  

حفلة غنائية

عادة مش باعمل دعاية ع المكتوب بتاعي بس المرة ديه قلت أغير وكمان عشان أنا باحب إللي هيغني في الحفلة ديه؛ انه إيهاب عبده (الدرفيل الجميل)..ممكن مش كتير سمعوا عنه ولكنه صوته جميل وبيغني أغنية اسمها "لحظة رضا" هايلة جدا الحقيقة. كلماتها:

لحظة سكون لحظة صفا
لحظة سلام لحظة رضا

جوايّا دوشة
صراع مرير

لحظة سكون لحظة صفا
لحظة سلام لحظة رضا

لحظة سعادة ممكنة
جوايا جنة

أنا بحبها أوي ولحنها هايل، ممكن تسمعوها وتشفوها هناك، أول مرة سمعناها كنا في الكرم بين الجبال والشمس ساطعة والصحبة أحلى وأحلى كانت رأس سنة 2005، يااااه زحلوف والفراشة والدرفيل والقرد واللاما، والغزالة عملت لي مفاجأة وجت لنا تاني يوم..كانت حلوة جدا.

المهم إيهاب بقى حفلته الجاية يوم اللأثنين 2 يوليو 2007 في ساقية الصاوي الساعة الثامنة مساءً. أشوفكم هناك

Ehaab's concert poster

التسميات:

 13:30  7 هسهسات أرسليها بالبريد  

المرتبة

أحب مرتبة السرير تكون ناشفة..مليش أنا في الطري :-)

يا سلام كمان لو المرتبة قطن مش اسفنج..حلاوتها المرتبة القطن يا سلام عايزة أنام أنا.

وإيه بقى لو السرير لسه مفروش بملاية نظيفة ومشدود كده وساقع، والأوضة ضلمة كده وطراوة..خخخخخخخخخخخخخخ.

نمت خلاص.

التسميات:

 10:32  1 هسهسات أرسليها بالبريد  

مزيكا

من زمان وأنا باحب الموسيقى جدا.
كان جد أمي مايسترو في الأوبرا..وكان جدي لأمي عازف كمان وبيانو بجانب كونه فنان (مش عارفة ممكن أصفه فنان تشكيلي ولا إيه)..بس مش عشان كده باحب المزيكا. ممكن المدرسة؟

نبتدي من المدرسة.
من سنة رابعة ابتدائي نبتدي ندرس موسيقى بجد..من أول كيفية فتح حامل النوتة إلى قراءة النوتة والعزف على الآلات المختلفة.
اخترت آلة الفلوت ماعرفش اسمها ايه بالعربي بيقولوا عليها بالانجليزي ريكوردر. المهم كنت باحبها أوي الآلة ديه (ومازلت أحبها)..واشتريت فلوت بتاعتي أنا وبعد شوية تطورت في العزف وأصبحت بارعة الحقيقة (مش غرور بس أنا فعلا كنت كويسة جدا) وتكوّن رباعي
الفلوت، وكنت باعزف على الفلوت السوبرانو..جربت برضو الباص بس كانت كبيرة أوي عليا ومحتاجة أصابع يد طويلة عشان تسد الخروم :-)..وفي سنة من السنين مش فاكرة سنة 1993 أو 1992...اشتركنا في مسابقة المدراس الألماني في دول حوض البحر الأبيض المتوسط..كنت خايفة جدا، أول مرة نعزف في مسابقة وكمان المقطوعات إللي كنا بنعزفها كانت صعبة جدا..فيها نوَت موسيقية بتتلعب بسرعة ورا بعض..كان بيجيلي تقلص في عضلات الكف من كتر السرعة وحركة نقل الأصابع السريعة..كسبنا وحصلنا على المركز الثالث..كنا طبعا عايزين الأول بس أصلنا عكينا شوية كده في عزف احدى مقطوعات موتزارت.
ساعتها بقى كنت باعزف على الفلوت الخشبي، وده له معاملة تانية غير البلاستيك..عشان لازم اسخنه الأول قبل العزف عشان الصوت يكون دافىء
وجميل؛ الأول افضل انفخ فيه شوية..هيتكون بخار، هيكوّن نقط ماء صغيرة..يشربها الخشب يسخن..شغلانة كده..أمّا البلاستيك..فيه مش بيفهموا ويفضلوا
ينفخوا فيه..طبعا مش هيشرب الريالة..فتلاقي الفلوت بتاعتهم وهما بيعزفوا بتنقط سائل كده (قرف أوي).

وفي نفس الوقت بقى اشتركت في فريق الكسليفون (برضو مش عارفة اسمه إيه باللغة العربية)، وكنت أعزف برضو على السوبرانو وكان معي في نفس الفريق اللولفين، الحقيقة هى إللي ابتدت الأول وبعدين أنا التحقت بالفريق بعدها.
فيه طبعا أنواع كتير من الكسليفون، .فيه منه المعدن ومنه الخشبي، المجموعة كان اسمها "انسمبل" طبعا مش عارفة حاجة عن اسمها بالعربي برضو، وكارل أورف هو إللي أسس "الأنسمبل". بس ديه قصة طويلة، في الآخر يعني
اتعلمت الكسليفون والفلوت وشوية بيانو ومن البيانو عزفت على الأورج.

المهم، كنا بندرس إيه بقى، نستمع إلى مقطوعات موسيقية ونحاول نعرف ما هى الآلات التي تعزف، وبالتالي عرفنا نميز أصوات الآلات المختلفة..وكمان برضو كنا
بندرس السيرة الذاتية للموسيقيين العالميين (بيتهوفن، موتزارت، باخ، شتراوس، هايدن، برامز، وغيرهم كتير).

وفي سنة من السنين كنا بندرس مقطوعة شهرزاد من تأليف ريمسكي كورساكوف، المطلوب منا ان نتخيل كل إللي بيحصل في القصة مع الموسيقى؛ يعني موسيقى السلطان الشرير وازاي بتعبر عن الشر، وبعدين تدخل
شهرزاد وتتحول الموسيقى إلى رقة وحنية وهكذا، وده برضو كان بيوسع الخيال عندنا، والله كانت أيام.

أحب كمان بوليرو من تأليف رافل مع إن فيه ناس بيقولوا عليها مملة، بس لو الواحد سمعها بتمعن كده هنكتشف حاجات كتير، وممكن برضو نتخيل الجمال وهى ماشية في الصحراء طابور كده، القافلة يعني.
مش بقول إني سميعة موسيقى كلاسيك بقى وكده بس فيه حاجات الواحد يحب يسمعها من حين لآخر.

وفي آخر سنة بقى في المدرسة أي ثانوية عامة، طبعا اخترت امتحن موسيقى، يااه على الامتحان العملي هاههاها، نعزف بالأصابع الصحيحة السلم الموسيقي على البيانو،
ونعزف على أي آلة، ونغني أغينة. المهم عزفت على ريكوردر وكنت باقرأ من النوتة، والمفتشة أو إللي بتمتحني قالت لي باستغراب: " انت بتقري نوتة بجد؟؟؟!!" وأخدت مني النوتة تتفرج عليها. وامتحان العملي برضو كان سهل، ونجحت
وخلصت، برافو عليا.

و تبقى عندي معلومات عن الموسيقى، ولسه باعزف على الفلوت بس مفيش عندي كسليفون عشان أعزف عليه.

التسميات:

 14:17  2 هسهسات أرسليها بالبريد  

يوم البيئة

النهاردة يحتفل العالم بيوم البيئة.

environmental day1

والمفروض ان السنة ديه أول مرة كل محافظات مصر كمان بتحتفل..لما نشوف هيعملوا إيه بقى النهاردة..آخرهم استعراض لعربيات خضراء وعيال لابسين أخضر زرعي.
اقترحت الأمم المتحدة 77 طريقة للأحتفال بيوم البيئة العالمي، منها اقتراح لأصحاب المركبات عدم استخدامهم لها وركوب العجل بدلا منها (هأوووو)، واقتراح تاني لو مش هينفع قصة العجل ديه، يزرعوا 10 شجرات (هأووين).
أهو يوم وهيعدي زي بقية الأيام لا جديد.
هتلاقي النهاردة الكلام عن الأحتباس الحراري والتغير المناخي كتير (ماهو النهاردة هو يوم الكلام ده).

environmental day2

أقترح أحد أساتذة كلية الزراعة، جامعة الزقازيق اقتراح عجبني جدا، وهو لخفض درجة حرارة الجو في مصر 5 درجات مئوية (وديه حاجة حلوة جدا وياريت تحصل بالفعل) وهو ايه بقى الأقتراح!!
أن يتبرع كل مواطن بجنيه فقط لوزارة الزراعة، وتقوم الوزارة باستخدام هذه الأموال لزراعة 750 مليون شجرة كافور أو جزولين (إللي تمن الشجرة منهم 10 قروش يعني ولا حاجة) ويتم زراعة هذه الأشجار حول المدن الجديدة والمحافظات الصحراوية.
والله اقتراح هايل، بس نضمن منين ان الفلوس ديه فعلا هتستخدم لشراء الأشجار؟؟

وكل عام وأنتم بخير.
 09:07  6 هسهسات أرسليها بالبريد  
في مرمى البصر
على أشكالها تقع
من الذاكرة