استقلال القضاء حق كل المصريين

الست نعامة: أغسطس 2008

الست نعامة تعبر عن ما تتخيله وتعيشه ويحدث لها كل يوم أو كل شهر أو ربما كل عام.

أخيرا ربطت الشبه

من أول يوم قابلت فيه مصطفى حسين وأنا بشبه عليه ومش عارفة هو شبه مين أعرفه. لحد امبارح بالصدفة بتفرج على أو تي برنامج عن البورصة المصرية، وكان ضيف البرنامج ماجد شوقي رئيس بورصتي القاهرة والأسكندرية. قلت بس عرفت مصطفى شبه من، ياااااااه أتاري أنا في مخي بشبه عليه وأنا مش واخدة بالي.

أول مرة تقابلت مع ماجد شوقي كان في كلية الأقتصاد والعلوم السياسية في أواخر تسعينيات القرن الماضي، كنت بدرس الأقتصاد وكان فيه محاكاة للبورصة المصرية، كان الأستاذ ماجد من المحاضرين. الحقيقة أُعجبت جدا بطريقة شرحه للبورصة ولقيت ان طريقة تفكيره كويسة وكمان بيفهم. وتخرجت من الجامعة ونسيته.

بعد سنين قابلت مصطفى حسين مش فاكرة امتى ولكن في بدايات القرن الحالي ومش فاكرة فين. لقيته بيدرس الطب النفسي وكان فيه حوار مشترك بيننا عشان أمي كمان طبيبة نفسية. وكمان تقابلنا اتقابلنا في معرض الكتاب في سنة من السنين ومن ساعة م قابلته وانا بشبه عليه.

magedshawky mostafa hussein

التسميات: ,

 14:34  3 هسهسات أرسليها بالبريد  

ألوان

دايما أصف الناس وأيام الأسبوع بالألوان.

مثلا يوم السبت لَبَني وتخين كده. يوم الخميس كحلي (ممكن عشان الخروج بيكون بالليل). يوم الأربعاء أحمر (أنا بحب اللون الأحمر بس مش بحب يوم الأربعاء!) يوم الاتنين موف كده أو لون ملخبط، يوم الأحد أزرق على رمادي، يوم الثلاثاء رمادي أمّا يوم الجمعة بقى ف لونه أصفر أو حاجة منورة كده.

الناس بقى مش عارفة ليه لهم صفة الألوان، بس عندي صديق شفاف ملوش لون مش عارفة ليه، وصديق تاني بني زي القرد القرود. أما الغزالة ف لونها أخضر، أنا بقى لوني أحمر (هاهاها)، ولما بقابل حد لأول مرة ألاقيه داخل عليا باللون بتاعه ويفضل معاه على طول، زي الأنطباع الأول بالظبط. بس ده ملوش دعوة بحكمي على الشخصية ديه حاجة بيني وبين نفسي.

التسميات: , ,

 11:15  14 هسهسات أرسليها بالبريد  

أمل وعمر

درسنا في سنة أولى ابتدائي كتاب أمل وعمر واستمرت دراسة حياة أمل وعمر وبقية الأقارب لسنة ثانية ابتدائي أو ثالثة مش فاكرة الحقيقة. وكنت بعيش بقى مع أمل وعمر وسعاد وفريد قرايبهم إللي بييجوا يزوروهم في الأجازة.

نشيد أمي

وكان فيه درس عن ساعي البريد:

"افتح الباب فريد،انه عمي سعيد، انه ساعي البريد، انه جاء إلينا ....مرحبا عمي سعيد"

مش فاكرة البقية.

ودرس عن البطة إللي فوق الشجرة، هاهاها

فوق الشجرة بطة

وديه شوية صفحات من الكتاب إللي اختفى من مناهج التعليم في مرحلة التعليم الأساسي. ويُعتبر هذا الكتاب ثروة علمية ونادر الوجود الأن وإللي لسه عنده ومحتفظ به هيكوّن ثروة مع الزمن.

عيد سعيد في بيتنا طيور درس الغسيل نشيد أبي

التسميات: ,

 13:43  12 هسهسات أرسليها بالبريد  
في مرمى البصر
على أشكالها تقع
من الذاكرة