الست نعامة: كلموني عن محاسن

الست نعامة تعبر عن ما تتخيله وتعيشه ويحدث لها كل يوم أو كل شهر أو ربما كل عام.

كلموني عن محاسن

وعن محاسن كلموني كتير وقليل، يا ترى مين محاسن ديه؟ ازاي مش عارفنها؟! محاسن الصدف :-)
كتب الذئب الوحيد عن الصدف السعيدة، وعلقت كمان عنده في مَدونته، ولكن خطّر لي سؤال، ليه دايماً نقول "الصدف السعيدة" أو "يا محاسن الصدف"؟ هل لابد أن تكون الصدف سعيدة؟ ولاّ ممكن تبقى "مساوىء الصدف"؟
في رأيي الصدف بتبقى سعيدة، أنا عن نفسي كل الصدف اللي حصلتلي أو صادفتني كانت محاسن جداً الحقيقة :-) وبعدين بتحصل فجأة كده فيصاب الحيوان بالذهول وساعات البلاهة لمّا يجمّع اللي حصل، هاهاهاهااااا، مضحكة جداً حكاية محاسن ديه.
لمّا نشوف محاسن هتعمل ايه تاني قريباُ، على فكرة هى ساعات بتختفي، وأفضل منتظرة محاسن تظهر أو أي حاجة من ريحتها، ولكن مافيش فايدة.
 14:42 أرسليها بالبريد  
هسهسات:
ست نعامة، أنا أقدر أحكى بقى عن مساوئ الصدف.

و منهم: لآخر لحظة كنت بأخطط للذهاب معكم الى سيوة، و خلاص أخدت الأجازة، أشعر من أول اليوم بتعب و بأعراض البرد القوية، و لو هأقاوم التعب، و أنا طالعة طالعة، هآخد دوا و هابقى تمام،أنزل الصبح أوصل الوالدة باشا، و بعدها أخش فيلم يأخذ كثير من دموعى و أعصابى،
بعد الفيلم طخ طيخ حادثة قوية، واء واء واء، أروح البيت المرض اشتد و خلاص مش مسافرة،
كل الأحداث دى حصلت و كونت مساوئ الصدف معايا، بحيث انى فى الآخر ما جيتش معاكو:(

أنا ليه مواقف كثيرة على هذا الشاكل، ممكن أفتكر ال3 سنين اللى فاتوا، كان لازم دايماً أبقى عيانة، فى المستشفى، عاملة حادثة فى عيد ميلادى، مش عارفة ده ممكن نسميه نحس، ولا حظ سيىء ولا ايه.

يعنى ممكن نقول انها مش محاسن أو مساوئ هى مجموعة أحداث بتحصل بترتيب و بشكل معين، و تجمعها مع بعض بالشكل ده يعطى الشخص انطباع محاسن أو مساوئ.
# هسهسة Blogger Mimi : 22/2/05 16:05  
لأ يا ميمي، هو مش نحس أكتر منه مش عارفة اسميه ايه، بس أكيد مش نحس يعني. وبعدين لو هنتكلم عن سيوة، ديه مش مساوىء الصدف و لا حاجة،انت كنت أصلاً مريضة وضغطي على نفسك بس كده :-)
# هسهسة Blogger الست نعامة : 22/2/05 16:20  
والله افتقدناك يا أستاذة ميمي، و انتم ضحكتوني فعلا هنا :-D
# هسهسة Blogger ألِف : 22/2/05 18:13  
على أشكالها تقع
من الذاكرة