الخميس، يونيو 25، 2009

يا حلو صبّح

كل يوم بصحى بدري أوي شويتين تلاتة أربعة عشان أروح الشغل بدري.

sun smiling

فيه طريقين للذهاب للعمل، من داخل الغابة أو طريق يدور حلوها لزوم تجنب الزحام. أحب أنوّع ساعات عشان الملل برضو، المهم كل طريق له أصدقائه الصباحيين، يعني ناس بقابلهم في الطريق كل يوم في نفس الموعد، ولو مشفتهمش أعرف إني اتأخرت أو هما إللي اتأخروا. على الطريق إللي بيدور حول الغابة (الأرض تلفُ حول نفسِها) بقابل دايما ست موظفة بتبقى ماشية بتعجل وبفتح خطوة كده ومركزة في الطريق وفي خطواتها، بعرفها من ربطة ايشاربها الغريبة، وكمان أخدت بالي منها يوم كانت لابسة طقم زاهي الألوان. هى منتظمة في مواعيدها لدرجة إني عارفة النقطة إللي بقابلها عندها دايما.
في نفس الطريق ده فيه رجل شعره أبيض أوي، بياض ناصع، بس أشُك إنه كبير في السن، مكن أواخر الخمسينات مش أكتر من كده، دايما لما أعدي من أمامه بحس انه بيقولي برافو جيتي في وقتك تمام، ولما في يوم أسلك الطريق الآخر، اليوم إللي بعده بيقول لي كنت فين امبارح؟

الطريق الآخر إللي بيمر خلال الغابة الجميلة ويقطعها من النص، في ساعات الصباح الباكر بيكون فاضي كده وجميل جدا، هنا بقى بقابل دايما عدّاء، شاب في الثلاثينات من عمره بيمارس رياضة العدو، ويرتدي ملابس رياضية جميلة جدا، شكله كده داخل بطولة قريب، عشان شكله بيتمرن جامد وشادد حيله أوي الأيام ديه، نقطة مقابلتنا بتكون عند الميدان قبل الكوبري، النهاردة بقى هو اتأخر عشان قابلته وأنا نازلة الكوبري وهو لسه بيطلع، هاها كنت عايزة أقوله صحيت متأخر ولا إيه؟

ممكن يكون فيه أصدقاء طريق تانيين بياخدوا بالهم مني وأنا بكون مركزة في السواقة مثلا ومش متبعاهم بس كمان إللي عارفاه وعارفة انه عارفني هو عسكري المرور إللي ع الكورنيش، أهو ده بقى فعلا إللي متأكدة انه عارفني، عشان أنا دايما بمشي ع الشمال، وبقف وحظي كده دايما إني بقف في الأشارة على ناحيته وده بيكون الساعة 7 الصبح وقليل م تلاقي الاشارة زحمة الساعة 7، وشكلي يوم الأحد كده هنزل أسلم عليه هاهاها.

نهاركم سعيد

هناك 17 تعليقًا:

  1. غير معرف26/6/09 22:49

    مرحبا...أنا متابعة مدونتك من فترة طويلة جدا...بس مش عارفة ليش ما عمري خليت رد :) بس اليوم ضحكت وأنا نقرا في موضوعك..لأني كنت حاطة حاجة زي هكي من قبل..فعلاً تحسي بألفة مع الوجوه هادي اللي نسميها الوجوه الصباحية :)

    بس حبيت نقولك إن مدونتك وأسلوب كتابتك حلوين

    ردحذف
  2. معنديش عربية عشان كده أنزل الصبح اروح الجامعة كعابي.

    سابقا كنت من أصحاب الدرّاجات.

    سواءا كعابي أو دراجي، الواحد برضه بيشوف وجوه صباحية، لكن أكتر من الوجوه أنا بسمع كل يوم الصبح بدري نباح كلب مرح، لم أتوصل الى اسمه بعد. بس نباح هو هو.

    ردحذف
  3. شكرا
    عالم التجارة الإليكترونية
    http://ect2world.blogspot.com

    ردحذف
  4. جميل ماكتبتيه .. شكلي حقلدك واكتب عن يوميتي في ذهابي للعمل .. بس تصدقي بحكم اني مهندس عندي عادة اني اشوف المباني اللي امر عليها كل يوم واشوف وضعها اييه هههه للاسف لا اركز على الناس وكثير ناس يقولون لي احنا شفناك ونسلم عليك وانت مش شايفنا !

    ردحذف
  5. مدونتك بجد لذيذه واسمها جذبني فعلا وانا مندمتش اني دخلتها

    مدوني لو حبيتي تتطلعي عليها تشرفيني يا صاحبه القلم الجميل

    ردحذف
  6. بعشق هالاغنية جدااااااااا

    ردحذف
  7. يحلو صبح يا حلو طل
    يا حلو صبح نهارنا فل

    ردحذف
  8. فين الموضوعات الجديدة .. ؟؟

    ردحذف
  9. الجديد .. الجديد .. الموضوعات الجديد فين ؟؟

    ردحذف
  10. حابيييييييييييييين نشوف الاخبار والمشاركات الجديدة !

    ردحذف
  11. شكراً لكم ع الموضوعات المتنوعة ... موفقين :)

    ردحذف
  12. Je vous remercie .. Sur le sujet

    ردحذف
  13. Allah is with you ... :)

    ردحذف
  14. موفقين .. وعايزيين نشوف الجديد !؟

    ردحذف
  15. تحياتى لكم .. فين الموضوعات الجديدة

    ردحذف
  16. دوماً موفقين ... وبأنتظار الجديد ..

    ردحذف