الست نعامة: الماركيز كالاباز

الست نعامة تعبر عن ما تتخيله وتعيشه ويحدث لها كل يوم أو كل شهر أو ربما كل عام.

الماركيز كالاباز

في مكتبة الاسكندرية سيقام احتفال بالذكرى الثانية بعد المائة لميلاد الكاتب الدانمركي هانز كريستيان أندرسون، عيد ميلاده يوم 04/02 أي انه برج الدلو - ما علينا- هذا الكاتب من أعظم كتّاب الأطفال، أنا عن نفسي باحبه مع إني معرفوش أصلاً :-)
أتذكر أفلام الرسوم المتحركة التي كان يعرضها التليفزيون في أوقات مختلفة، بس دلوقتي بطّلوا خلاص يجيبوها مع أنها كانت هايلة جداً. كان فيه شخصية في قصة مش فاكراها دلوقتي، الشخصية كانت لقِط اسمه "الماركيز كالاباز"، المشكلة إن الفيلم كان باللغة العريبة وطبعاً الترجمة كانت مش أوي، وأنا كطفلة مش فاهمة حاجة باحفظ وخلاص، وهو ده الاسم اللي أنا فاكراه، بس كان شخصية مستفزة جداً في القصة وغلس أوي، بس عجبني الحقيقة :-)
كمان فيه قصص كتيرة أخرى ألّفها هذا الرجل للأطفال بس لازم قاعدة بقه عشان أتذكرهم، وأنا مش فاضية دلوقتي؛ عندي اجتماع مع النمر اللي قابلته في الصحراء.
 11:13 أرسليها بالبريد  
هسهسات:
على أشكالها تقع
من الذاكرة