الست نعامة: ادمان

الست نعامة تعبر عن ما تتخيله وتعيشه ويحدث لها كل يوم أو كل شهر أو ربما كل عام.

ادمان

الإدمان عامة شىء مخيف جداً، مش باتكلم عن ادمان المخدرات والحاجات ديه، قصدي ادمان أي شيء، يعني التعود على حاجة معينة، ممكن مخدرات، ممكن أكلة معينة، أو مكان أو حتى ممكن شخص معين، وده بالنسبة لي أخطر نوع من الادمان.
ليه؟ أعتقد ان ادمان المخدرات ممكن الشفاء منه بعد فترة ممكن قصيرة أو طويلة حسب الحالة وحسب درجة الاستجابة من المدمن نفسه، ولكن ادمان شخص أو فرد بعينه،، يااااه صعب جداً الشفاء منه، حتى لوبطلّنا نتقابل أو نتكلم في التليفون، برضو بيفضل التأثير موجود. ممكن التخلص منه بالسفر لمكان بعيد، للقضاء على فرصة اللقاء، بس برضو مش بينفع، دايماً في حاجة بتخللي المخ يتحول ويتذكر كل الأوقات التي مرت واحنا مع بعض، حتى لو ذكريات قديمة وعارفنها كويس جداً، ولكن مجرد التذكر يساعد على زيادة الادمان. ولا مجال للشفاء في اعتقادي، حتى لو نتج عن هذا الشخص فعل أو شىء سىء أو أي حاجة ممكن تسبب نوع من الحزن، برضو مش بينفع بتفضل الذكرى الحلوة هى السائدة، وتتوه الأفعال المحزنة وسط الذكريات السعيدة.
ولهذا أنصح بالاستمتاع بإدمان أشخاص ونسيان أي محاولة للتخلص من هذا الادمان الذي أعتبره جميل جداً.
 11:51 أرسليها بالبريد  
هسهسات:
لديّ اعتراضات كثيرة...
لكن لا بدّ لي أن أنزل الآن..

يكفي أن أقول:
إدمان إنسان يمنع رؤيته
والحبّ يبدأ حين يخبو الإدمان
الحبّ ليس أعمى
الإدمان أعمى
بس
# هسهسة Blogger R : 17/2/05 19:15  
سلام
اسمحي لي أن أتحدث عن تجربتي الخاصة
اعتقد ان النسيان نعمة من الله فبمرور الوقت تنمحي من ذاكرتنا صور العديد من الاشخاص وهذا ما حدث لي شخصيا في ثلاث تجارب سابقة
# هسهسة Blogger BLUESMAN : 17/2/05 22:55  
النسيان فعلاً نعمة، ولكن لو شخص أثّر في تأثير قوي،أفضل ألاّ انساه أبداً.
# هسهسة Blogger الست نعامة : 21/2/05 14:03  
على أشكالها تقع
من الذاكرة