الست نعامة: أغسطس 2006

الست نعامة تعبر عن ما تتخيله وتعيشه ويحدث لها كل يوم أو كل شهر أو ربما كل عام.

ذات الرداء الأحمر

طول عمري أعرف ان القصة اسمها "ذات الرداء الأحمر"، وبتحكي عن بنت صغيرة أكل الذئب جدتها ونام في سريرها عشان ياكل ذات الرداء الأحمر وللقصة بقية مش هاحكيها دلوقتي.

المهم إذ بي اكتشف ان القصة معروفة عند الناس باسم تاني وهو "ليلى والذئب" !!!اشمعنى ليلى يعني؟؟ مين ليلى ديه؟

ماعلينا، وصلتني رسالة على التليفون المحمول عن ليلى والذئب دول بتقول ايه بقى:

"رأت ليلى الذئب في الغابة وراء شجرة. قالت له: انت الذئب؟ قال: نعم. ثم رأته خلف ضخرة، فقالت له: انت الذئب؟ قال لها بانزعاج: نعم. ثم رأته في مغارة بعيدة، فصرخ وقال: ايوة، أنا الزفت، هو الواحد مايعرفش يعمل تواليت في أم الغابة دي!!!"

طبعا هى المفروض نكتة، بس ليه يا ليلى كده تزعلي الذئب منك وتخليه يطفش من الغابة؟ لأ زعلت منك قوي بقى.
 17:02  15 هسهسات أرسليها بالبريد  

الأردن - عمّان

الطفو في البحر الميت 26 أبريل 2005

في عمّان قابلت العصفورة تاني وذهبنا للطفو فوق مياه البحر الميت..احساس غريب أول مانوصل هناك ونشوف البحر الميت. كأنه بحيرة كبيرة، مافيش امواج مافيش اي حاجة غير مياه راكدة ورملة وشماسي ومحلات على الشاطىء لبيع منتجات البحر الميت. الشاطىء ربعه أو أقل طين والباقي رملة عادية.
وصلنا وكان فيه مجموعة من السياح يطفون في البحر وبيضحكوا مافهمتش بيضحكوا على ايه..بس جالي احساس بالرهبة كده من البحر الميت ده مش عارفة ليه!! وكنت خايفة انزل أصلا. بس تحدثت مع اتنين من السياح قالولي لازم تجربي. وعنها رحت نازلة البحر...هاهاهاهاهاهاا كوميديا غير طبيعية. اول ماترفع رجلك عن المياه هوبّا تتحول إلى فلة تطفو هاهاهاهاه مش ممكن ولو شاطرين اغطسوا في الماء..فيه مقاومة فظيعة مش ممكن حاولت اغطّس كتفي عشان اغسله من حمام الطين مافيش فايدة..احرّك رجلي هوبّا اتقلب على وشي أو على ظهري..كان لطيف جدا.

بالليل بقى قابلت اصدقاء الفراشة الظرفاء وذهبنا إلى مادبا أو مأدبة مش عارفة..اتعشينا هناك وبعد كده عدينا على جبل نيبو اللي فيه مدفون النبي موسى حسب الديانة اليهودية والمسيحية. ولكن الوقت كان تأخر والكنيسة كانت قفلت اتفرجت عليها من برة وشوفت العصاة الكبيرة الطويلة المصنوعة من النحاس على شكل أفعى.
وكمان رحنا منطقة فحيص، وهناك نشوف من على بعد أطول علم في العالم، دخل موسوعة جينيس للأرقام القياسية.

حارة جدودنا أطول علم

البتراء - وادي رمّ الخميس 27 أبريل 2006

لم يتبقى لي سوى يومين وأعود لمصر المحروسة..اروح البتراء بقى. سمعت عنها كتير وقالولي إللي راح الأردن ومازرش البتراء يبقى ماعملش حاجة. ركبت من الصبح بدري عشان المشوار طويل ووصلت أخيرا منطقة البتراء بس لسه في تمشية حلوة لحد ما أوصل للبوابة واقطع تذكرة. عند شباك التذاكر..لو كنت طالبة التذكرة ب10 دينار لو معايا اقامة التذكرة بدينار واحد، وبما إني مصرية ومش بادرس حاليا أي حاجة هادفع تذكرة كاملة ب21 دينار!!! مش مهم مش بازعل على الحاجات الصغيرة ديه.
ودخلت، وابتديت أمشي في السيق.

السيق

ومرة واحدة تظهر الخزانة

الخزانة

وهو ده أحلى مشهد، من داخل السيق الضيق الملتوي تنفتح الدنيا على الخزانة. بس غير كده لم انبهر الحقيقة..كله آثار ومقابر للجنود النبطيين زي إللي عندنا تمام.
بعد الخزانة نروح على المحكمة وهى عالية شوية ومحتاجة تسلق للجبل..مش مشكلة نتسلق وماله.

المحكمة

منظر الجبال واختلاف الوان الرمال ده برضو كان جديد عليا..غير مناظر الجبال إللى عندنا في سيناء.


قضيت 4 ساعات في البتراء، وكان يجب الرحيل لمقابلة الفراشة والكتكوت في
وادي رمّ. المسافة بين البتراء ووادي رمّ مش طويلة بس متعبة شوية..وصلت مكان المبيت، وهو عبارة عن بيت شعر كبير، مطبخ، دورة مياه ومساحة متوسطة لاشعال النار والجلوس وممكن كمان المبيت فيها لمشاهدة النجوم. المكان جميل وشكل الجبال هايل جدا والنجوم كانت باينة طبعا. قضينا أمسية رائعة في الخلاء وصحينا الصبح عشان نكمل استكشاف وادي رمّ. ذهبنا إلى جبل الخزعلي وجبل أم عشرين (اسمه كده عشان فيه عشرين بنت انتحرت من فوقه أو في مقولة تاني واحدة ست قتلت عشرين راجل فوقه).

سيق الخزعلي

وقررنا بعد كده الذهاب للعقبة. وهناك نشوف حدود مصر المحروسة وإسرائيل وفلسطين.
لم أعجب بالعقبة خالص..هى مشروع لإنشاء مدينة زي شرم الشيخ بس لسه بدري شوية محتاجة مجهود أكتر.

وجاء موعد الرحيل إلى مصر المحروسة..وعدت بسلام إلى أرض الوطن.
وألف حمدلله ع السلامة.
 12:10  4 هسهسات أرسليها بالبريد  
في مرمى البصر
على أشكالها تقع
من الذاكرة