الست نعامة: قائمة ال30

الست نعامة تعبر عن ما تتخيله وتعيشه ويحدث لها كل يوم أو كل شهر أو ربما كل عام.

قائمة ال30

فاضل 27 يوم وأجفّل العقد ال30 من عمري!!!! كبرتي يا نعامة ودخلتي عالم ال30. ياخوفي يا بدران من ال30 وتوابعها. المهم ننسى توابعها ونفكر فيها نفسها.
رقم برضو بس مش هكتب عن هذا الرقم غير لما أوصله، لسه فاضل كام يوم، ألحق استمتع بالعشرينات.

فيه حاجات كان نفسي أخلصها وأعملها قبل م أتم ال30 من عمري وعند قائمة منسدلة بالحاجات ديه.
نرجع للقائمة بتاعتي، الحقيقة مش فاكرة فيها حاجة، هاهاهاها مش عارفة ايه اللي حصل لي. كان فيها على ما أتذكر:

1-اشتري عربية (هع جبت واحدة من زمان)
2- أحوش فلوس واسافر رحلة طويلة (سافرت، بس رحلات قصيرة ومحوتش حاجة وعندي ديون)
3- أروح نيبال (ولا شكلي ههوب ناحيتها)
4- اتسلق الهيمالايا وافرست (عمر سمرة عملها قبلي في افرست وشكلي برضو ولا ههوب ناحيتهم)
5-أسافر أسبانيا لزيارة صديق عزيز (قريب إن شاء الله)
6- أحلق شعري زلبطة (لما طول رجعت في كلامي)
7- أخلص رسالة الماجيستير (هع)
8- أشتري حاسوب محمول (اشتريت واحد هايل ومبسوطة به)

مش فاكرة بقى بقية القائمة، هزود الباقي لما أفتكر.

عندي برضو فكرتين عشان احتفل بعيد ميلادي ال30، أصلي بحب الأحتفالات والمفاجآت كمان، بس لسه موصلتش لفكرة وكمان حالة الغابة وكل الأحداث السريعة المتتالية إللي بتحصل بسرعة أوي ومش بتلحق الحيوانات انها تفوق منها لا تشجع اطلاقا على الأحتفال.

كل سنة وأنتم يا أهل الغابة الكرام طيبين.

كمالة من عند أبوطارق

هزوّد كمان أمنيتين ملهمش علاقة بال30 بس هما أمنيتين بتوعي وخلاص:
1- أحضر حفلة ل بينك فلويد وده برضو من عاشر المستحيلات
2- أحضر حفلة لفيروز وأتمنى يحدث قبل م أتم ال70 من عمري وربنا يديها الصحة والنشاط والحيوية

التسميات: , ,

 12:25 أرسليها بالبريد  
هسهسات:
كل 30 سنة وانتي بخير وصحة ان شاء الله
دي اول 30 وان شاء الله تحتفلي في المدونة برضة بالعيد ال 60 والعيد ال 90 والعيد ال 120
بس مين بقى اللي يعيش
كل سنة وانتي طيبة
# هسهسة Blogger AHMED SAMIR : 29/9/08 13:36  
شكرا يا أ. سمير بس 90 و120 ده كتير أوي انت فاكرني ملك الغابة ولا إيه؟
# هسهسة Blogger الست نعامة : 29/9/08 13:41  
ملك الغابه يا ملك الغابه... تلاعبني ملك ولا كتابه!

كل 30 و انتي طيبه

انا معزوم ؟
# هسهسة Blogger M.Sameer : 29/9/08 14:37  
أنا جات لي نفس الأفكار من كام يوم في عيد ميلادي ال 29

قلت ياترى هالحق أخلص اللي ماخلصش من القائمة في السنة اللي جاية ؟!!

هو ليه صحيح ال 30 باينة عالم مجهول؟؟؟
# هسهسة Blogger bluerose : 29/9/08 16:21  
كل سنه وانتى طيبه مقدما انا فكرت فيها برضه بس فاضل ليه حاجات بسيطه يعنى فيلا بدل الشقه هههههههه وعربيه جيتا بدل الماروتى وشاليه فى الساحل او فيلا فى شارم بدل النزول فى الفنادق هههههههه
احلام بسيطه اوي صح انا متواضعه
# هسهسة Blogger Empress appy : 29/9/08 19:04  
محمد سمير: يابني مش محتاج انت عزومة يعني طائر الرُخ الأسطوري هنقول إيه بقى.

بلو روز: هو ال30 مش مجهول هو جديد ورزين كده مش عارفة ده احساسي لما أوصل هقولك.

أبي: أنا كان عندي ماروتي برضو والله ديه حمالة الأسية، كانت بتروح وتييجي وأسافر بها وكمان دخلت بها وادي دجلة وكنا بنستخدمها أنا واللولفين كأنها تاكسي مش بتتهد خالص. فين أيامك يا ماروتي. ربنا يحققلك أحلامك.
# هسهسة Blogger الست نعامة : 30/9/08 09:33  
كل سنة و انت طيبة انا مش عايزة اقولك انا اد ايه قلقانة من المرحلة دى و عندى حاجات كتييييييييير نفسى اعملها قبل ما اوصل ال 30 عاوزاكى تبقى تكلمينا عن توابعها علشان نكون على علم بالى جاى
على فكرة كتباتك بتعجبنى قوى
# هسهسة Blogger rody : 30/9/08 17:28  
فى خلال الثلاثين عاما الماضية تعرضت مصر الى حملة منظمة لنشر ثقافة الهزيمة بين المصريين, فظهرت أمراض اجتماعية خطيرة عانى ومازال يعانى منها خمسة وتسعون بالمئة من هذا الشعب الكادح . فلقد تحولت مصر تدريجيا الى مجتمع الخمسة بالمئه وعدنا
بخطى ثابته الى عصر ماقبل الثورة .. بل أسوء بكثير من مرحلة الاقطاع.
هذه دراسة لمشاكل مصرالرئيسية:

1- الانفجار السكانى .. وكيف أنها خدعة فيقولون أننا نتكاثر ولايوجد حل وأنها مشكلة مستعصية عن الحل.
2- مشكلة الدخل القومى .. وكيف يسرقونه ويدعون أن هناك عجزا ولاأمل من خروجنا من مشكلة الديون .
3- مشكلة تعمير مصر والتى يعيش سكانها على 4% من مساحتها.
4 - العدالة الاجتماعية .. وأطفال الشوارع والذين يملكون كل شىء .
5 - ضرورة الاتحاد مع السودان لتوفير الغذاء وحماية الأمن القومى المصرى.
6 - الطاقة المتجددة كبديل للطاقة النووية. فالطاقة النووية لها محاذيرها وهذا ماسوف نشرحه بالتفصيل.
ارجو من كل من يقراء هذا ان يزور ( مقالات ثقافة الهزيمة) فى هذا الرابط:

http://www.ouregypt.us/culture/main.html
# هسهسة Anonymous غير معرف : 2/10/08 20:22  
ثلاثون ميلا

ولاشيء يقنعني

أنني قد بدأت الطريقْ.

ثلاثون سجْنا

وما زلت أوهم نفسي

بأنّي طليقْ.

ثلاثون عشقا

وما أينعتْ وردةٌ

في رماد الحريقْ.
# هسهسة Blogger 77Math. : 5/10/08 02:47  
شكرا يا رودي :-)
# هسهسة Blogger الست نعامة : 8/10/08 09:13  
(法新社a倫敦二B十WE四日電) 「情色二零零色情七」情趣產品大產自二十三日起AV女優在倫敦的肯辛頓奧林匹亞展覽館舉行av女優,倫敦人擺脫對性的保守態度踴躍參觀,許AVav穿皮A片衣與塑膠緊身衣的好色a片之徒擠進這項世界規模最大的成人生成人影片活展,估計三天展期可吸引八A片下載萬多好奇民眾參觀。

活動計畫負責人情色電影米里根承諾:「要搞浪漫、誘惑人、玩虐待,你渴望的我們都有。」

他說:「時髦的情色設計與華麗女裝,從吊飾到束腹到真人大小的雕塑,是我們由今年展出的數千件產a片下載品精選出的一部分,參情色電影展產品還包括時尚服飾、貼身女用內在美、鞋子、珠寶、玩具、影片、藝術、圖書及遊戲,更不要說性色情影片愛輔具及馬術裝備。」成人電影

參觀民眾遊覽兩百五十多個攤位,有性感服裝、玩具及情色食品,迎合各種品味。

大舞台上表演的情色是美國野蠻搖滾歌手瑪莉蓮曼森的前妻─全世界頭牌a片脫衣舞孃黛塔范提思,這是她今年在英國唯一一場色情表演。成人網站成人網站

以一成人影片九四零年代風格演出的黛塔范提思表演性感的天堂鳥、旋轉木馬及羽扇等舞蹈。

參展攤位成人電影有的推廣情趣用品,有的公開展示人體藝術和人體雕塑,也有情色藝術家工會成員提供建議。
# هسهسة Anonymous غير معرف : 9/3/09 10:12  
على أشكالها تقع
من الذاكرة