استقلال القضاء حق كل المصريين

الست نعامة: إلاّ الكرسي...

الست نعامة تعبر عن ما تتخيله وتعيشه ويحدث لها كل يوم أو كل شهر أو ربما كل عام.

إلاّ الكرسي...

وصلني ع البريد الألكتروني هذه الفتوة، حتى الكرسي لم يسلم، والله ده حرام.

"الجلوس على الكرسي حرام وزنا!
أما أم أنس السلفية فانفردت بفتوى تحريم الجلوس على الكرسي. وإليكم نص الفتوى كما وردت على موقعها، قالت ''...إن من أخطر المفاسد التي بليت بها أمتنا العظيمة ما يسمى- بالكرسي- وما يشبهه من الكنبات وخلافها مما هو شر عظيم يخرج من الملة كما يخرج السهم من الرمية، نسأل الله العافية! وإليكم بيان حركة استخدام الكراسي واقتنائها والجلوس عليها، والنظر إليها وفق تأصيل شرعي من الكتاب والسنة، ومن لنا يا أمة الإسلام غير الكتاب والسنة ثم العلماء الربانيين الذي يعلمون ما لا تعلمون؟ الدليل الأول: إن السلف الصالح وأوائل هذه الأمة وهم خير خلق الله- كانوا يجلسون على الأرض، ولم يستخدموا الكراسي ولم يجلسوا عليها، ولو كان فيها خير لفعله النبي صلى الله عليه وسلم. قال جل من قائل ''وما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا''. الدليل الثاني: أن هذه الكراسي وما شابهها صناعة غربية، وفي استخدامها والإعجاب بها ما يوحي بالإعجاب بصانعها وهم الغرب. وهذا والعياذ بالله يهدم ركنا عظيما من الإسلام وهو الولاء والبراء، من أحب الكفرة حشر معهم. الأمر جلل يا أمة الإسلام فكيف نرضى بالغرب ونعجب بهم وهم العدو ''هم العدو فاحذرهم قاتلهم الله أنى يؤفكون''.
الوقفة الثالثة: وهي ما يجلبه الكرسي أو الأريكة من راحة تجعل الجالس يسترخي وتجعل المرأة خاصة تفرج رجليها، وفي هذا مدعاة للفتنة والتبرج، فالمرأة بهذا العمل تمكن نفسها من الرجل لينكحها، وقد يكون الرجل من الجن أو من الإنس، والغالب أن الجن ينكحون النساء وهن على الكراسي، فلكم من مرة شعرت المرأة بالهيجان والشبق الجنسي المحرم، وذلك بعد جلوسها على الكرسي، أي والله، ولكم من مرة وجدت المرأة روائح قذرة في فرجها، كما خبرت وكما حدثتني بذلك بعض الصالحات التائبات من الجلوس على الكراسي، لهذا فالجلوس على الكرسي رذيلة وزنا لا شبهة فيه، ولهذا وجب على الأمة حماية أعراضها وشرفها ودينها وعقيدتها قبل ذلك! الدليل الرابع والأخير: أن الجلوس على الأرض يذكر المسلم بخالق الأرض، وهو الله جل جلاله، وهذا يزيد في التعبد والتهجد والإقرار بعظمته سبحانه، قال العلامة الشيخ صالح الفوزان قدس الله ذكره: الجلوس على الأرض يجلب البركة والخير كله. اهـ.
أما الجلوس على الكرسي فهو ينسي الجالس خالق الأرض ويجعله يعجب بصانع الكرسي الغربي، مما يخرج من الملة، وقد سبق بيانه في باب الولاء والبراء، وبعد هذا البيان والتوضيح والتأصيل الشرعي لحكم الإسلام من الجلوس على الكراسي وما أشبهها- هل يرضى أحد أن يعصي أمر الله ويرتد عن دينه؟ قال تعالى ''ومن يرتدد عن دينه فأولئك الذين حبطت أعمالهم في الدنيا وليس لهم في الآخرة من خلاق''. والآن يا أمة الإسلام بعد أن بلغتكم الحجة الشرعية المؤصلة بالأدلة من كتاب الله وسنة رسوله وسير سلفنا الصالح من آراء علماء الأمة الربانيين- حين بلغكم ذلك ليس لكم عذر في الجهل، وقوموا بواجبكم الجهادي في الإنكار، بإرسال البرقيات إلى ولي الأمر وتكسير الكراسي في المدارس والمستشفيات والصالونات وغيرها من الأماكن التي يضع العلمانيون والفسقة والكفرة والملاحدة فيها الكراسي لإغواء الأمة وإفساد عقيدتها الصحيحة، وأن تكسيرها وحرقها من أعظم أبواب الجهاد وذروة سنامة- الله أكبر ولله الحمد وسبحان الله ولا عدوان إلا على الظالمين. حررت الفتوى لسبع ليال بقين من شهر شعبان- العلامة الداعية أم أنس السلفية- جزى الله خيرا من ساعد على نشرها"

يالا بقى نعمل كلنا ثورة الكراسي، ونقول "كلنا كرسي"

التسميات: , , ,

 09:53 أرسليها بالبريد  
هسهسات:
هو انا ضحكت أوي في الأول بس لا صعب أوي، حتى السلفيين مش ممكن الجزمه اللي في دماغهم بدل المخ توصل للمستوى ده، لا لا لا صعب أوي.

أكيد البتاع ده اشتغاله و المزه اللي اسمها ام أنس دي شخصيه وهميه. انا مش لاقي لها أي أثر على الانترنت اصلا. أكيد اشتغاله.
# هسهسة Blogger BooDy : 30/10/08 10:46  
أنا برضو يا بودي بقول انها اشتغالة، بس هو الغباء ممكن يوصل للدرجة ديه؟ صعب أوي.
# هسهسة Blogger الست نعامة : 30/10/08 10:48  
يا جماعة فيه مواقع كتير على الانترنت معمولة بالمنظر ده منها موقع أم انس ده.. الموضوع بالنسبة لينا كوميدى لكن المواقع ديه غالبا بتكون موجهة لغير المسلمين وبتكون باكتر من لغة.. واللذيذ انكم حتلاقو منها على جوجل ادز كتير هدفها ان غير المسلم يكبر دماغه من الدين المتخلف ده والمسلم اللى مش فاهم دينه ممكن يصدق ان فيه ناس كده فعلا... معلش انا ماقدرش أبعد عن نظرية المؤامرة ديه.. حتى شوفوا الموقع ده فيه باب التكفير فيه 70 بند.. 69 تكفير لناس مشهورة ورقم 70 تكفير من لايكفر الكفرة :)
# هسهسة Anonymous linuxawy : 30/10/08 12:51  
اللي خلاهم يفتوا بقتل الفيران و يمنعوا ركوب العجل
يخليهم يفتوا بحرمانية الكرسي

انا معاكي يا نعامة
لكن بما ان عندي حملة كلنا نهى
فخليهم اتنين في واحد و تبقى كلنا نهى كرسي
و اهو كله تحرش و استثارات
هههههههههههههههههه
# هسهسة Blogger ^ H@fSS@^ : 30/10/08 13:02  
طب و إيه نظام الترابيزة و التسريحة و الكومبيناشن. كلها كفر و إلحاد برضه ولا إيه؟
# هسهسة Blogger Tarek : 30/10/08 19:38  
مش معقول


أنت أكيد بتألفى؟؟؟
# هسهسة Blogger FAWEST : 31/10/08 03:48  
أيوة طبعاً وقد جاء في الكتب القديمة:
"دخول الحمام مش زي خروجه"

هذا والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
# هسهسة Blogger M. El-Hajj : 31/10/08 04:51  
لا لا لا لا لا لا
أكيد مية مية اشتغالة
مستحيل!
# هسهسة Blogger Eman M : 1/11/08 01:16  
فاوست: وأنا هألف ليه يعني؟ ولا أنا مفتية ولا بادعي الفتوى، لو قريت كويس هتلاقيني قلت وصلني ع البريد الألكتروني. وكمان انا مش أم أنس السلفية.
# هسهسة Blogger الست نعامة : 2/11/08 10:21  
ههههههههههههههههههههه
لا ده اسمه ايه ده الا الكرسى سا اختى لاااااااا والكنبه كمان طيب بالعند فيهم هروح اقعد ليل ونهار وافضل لازقه فى الكرسى طيب اسوق العربيه ازاى طيب حد يقولى
# هسهسة Blogger ~*§¦§ Appy §¦§*~ : 2/11/08 10:31  
أنا بصراحة كنت فاكر الموضوع متعلق بكرسي الحكم-والعياذ بالله-وبعدين قريت كام سطر وقلت يمكن الموضوع بشأن تحريم جلوس شخص على كرسيّ لا يزال يحمل دفء جسد شخص من الجنس الآخر، وبرضه قرأت سطر كمان...
وبعدين لقيت الموضوع مش بتاع غابة خالص أيّتها النعامة.

ليس في الغابات كرسي
لا ولا فيها الكَنَب
ولا حتّى فيها "پيپسي"
أونلي عصير العِنَب!

ليس في غابتنا كُرسي
بل كفانا المصطبة
وإذا أجلست مُرسي
فاحذرنّ الكَركَبة!
# هسهسة Blogger R : 2/11/08 18:37  
يا راء مش غابتنا احنا ديه غابة بسم الله الرحمن الرحيم بلاش نجيب سيرتهم هنا عشان متحولش غابتنا زييهم كده كرسي وميكي ماوس وأبصر إيه :-) بلاش تُسيء الظن كده على طول، اسأل استشير :-)
# هسهسة Blogger الست نعامة : 3/11/08 07:27  
ازا كان ده تفكير المسلمات زوات الفرج كريه الرائحه انا قرفت منهن و من الاسلام اللى بيتشدقهن به وايضا الجن بيزنى بهن!!!!!!!!!
# هسهسة Blogger العجوز : 15/11/08 20:32  
بعد البحث عن مصدر الفتوى, تبين أنه الشيخ الجليل أبو تحسين.. و له موقع شيق جدا
http://www.abu-tahsin.netfirms.com

الموقع يسخر من السلفيين بطريقة تفطس من الضحك...

طبعا هذه ليست فتوى جادة.. فهم لم يصلوا لهذا المستوى من... من ... مش عارف بس لم يصلوا
# هسهسة Blogger mohamedoia : 23/11/08 12:12  
دي قديمه أوي

دي تريقه .. مينفعش تنزلها بصيغة الجد
# هسهسة Blogger TAFATEFO : 24/11/08 00:47  
عادي
في الكورس كنا بنتكلم عن الفتاوي الغريبة

المدرس قال ان فيه واحدة في الجروب اللي قبلنا
مش بتنام جنب الحيطة
يعني باعدة السرير عن الحائط علشان الحائط مذكر وده في حد ذاته فتنة

والبنت فعلا بتعمل كده

اما تكون واحدة متعلمة وتعمل كده
يبقي الباقي هيعمل ايه
# هسهسة Blogger Amr Ahmed : 24/11/08 17:22  
كلنا كرسي ؟؟!!

ومالو ...عظيمة يا مصر يا صفت اللبن

تحياتي يا ست نعامة
# هسهسة Blogger ayman_elgendy : 29/11/08 02:53  
لأ بصراحة كتير قوى انا صحيح مش سلفى ولا حتى اخوانجى بس الناس دى مش للدرجادى ودول شوية ناس مبيعبروش عنهم ومش معنى انهم متشددين شويه يبقى اى حد متشدد يبقى تبعهم
# هسهسة Blogger mohamed : 26/12/08 20:57  
bokra ye2olo el wa2fa fel metro 7aram wala el mashy fel sahre3 7aram walla ye2olo en mayet el 7anfeya matenfa3sh fel wodo2 3ashan 3aleeha edafat
# هسهسة Blogger شاب مصري : 27/2/09 14:54  
على أشكالها تقع
من الذاكرة