استقلال القضاء حق كل المصريين

الست نعامة: مارس 2007

الست نعامة تعبر عن ما تتخيله وتعيشه ويحدث لها كل يوم أو كل شهر أو ربما كل عام.

لحظات تقرف

إذ بي أفوجأ بمسلسل غريب كده على تليفزيون دبي اسمه لحظات حرجة. ايه حكايته ده..نسخة مصرية من المسلسل الأمريكي غرفة الطوارىء (ER)
طبعا متخيلين بقى النسخة المصري عاملة ازاي..وبعدين سؤال؛ هل احنا في مصر عندنا اصلا غرفة طوارىء؟ م هو الاستقبال في المستشفيات هو الطوارىء الحقيقة (ده إللي انا أعرفه ممكن أكون مخطئة). ولكن حسب تجربتي مع المستشفيات وبما إن النعام الكبير عندنا كلهم أطباء وبيشتغلوا في مستشفيات، محدش أبدا حكى عن غرفة الطوارىء ديه.
إللي يغيظ بقى انهم نسخوا المسلسل الأمريكي ومثلوه بالعربي..يااه على الفقع، وطريقة الكلام..تمثيل فعلا، وبعدين من امتى الممرضات عندنا بالنظافة ديه والاهتمام والرعاية ده كله؟ ده انا الممرضة كانت هتموتني وبعد الفقس.
وبعدين في المسلسل الأمريكي الواحد بيحس انهم فعلا دكاترة وبيفهموا ولكن في لحظات القرف ديه ابدا خالص كافيش معلومة حتى..ناس حافظة وبتسمع.
اتفرجوا واحكولي بقى.
 15:00  4 هسهسات أرسليها بالبريد  

مكان اسمه الوطن

من فترة وانا متابعة قناة أوه (مش عارفة اكتبها ازاي) بيزيعوا كده مساء كل سبت فيلم تسجيلي.
من حظي اتفرجت على فيلمين من اخراج تامر عزت (هل هو أخو عمرو عزت؟ اصله يشبهه تمام). امبارح بقى كان فيلم من انتاج اليونيسكو واسمه "مكان اسمه الوطن". وتتميز أفلام تامر عزت بالكآبة غير طبيعي الحقيقة. أول فيلم شاهدته كان عن أحوال المصريين المقيمين في أمريكا بعد أحداث 11 سبتمبر.
أما هذا الفيلم بيصور معنى الوطن بالنسبة ل4 أشخاص: همس (المصرية العائدة بعد فترة طويلة من الخارج وبتتكلم عربي مكسر، ولكن معجبة بحياتها الجديدة في مصر)، ميريام (الفتاة المسيحية إللي كانت بتحب محمد المسلم ولما اتكشفت قصة الحب قررت الهروب)، محمد (البالغ من العمر 32 وبيكسب 2500 جنيه في الشهر ومش عارف يحوّش عشان يتجوز، ونفسه يغني بس المنتجين مش بيعجبهم أغانيه وبيساعد والده في مصنع الجبن بس عايز يسافر عشان مافيش فايدة هنا) وأخيرا معتز(إللي ابوه توفى ترك له أخوه الصغير وامه عشان يرعاهم وهو خاطب ونفسه يلاقي شقة صغيرة يعيش فيها، بس مش عايز يسافر).
بيجيب كل شخص على حده وحياته ازاي ماشية..والناس حول كل شخص. وفي الآخر تقرر ميريام الهجرة إلى كندا ومحمد يقدم ورق هجرة إلى استراليا بس لسه لم يقرر مصيره ايه..همس تتزوج من حبيبها الاجنبي بعد اشهار اسلامه لأقتناعه بالدين الاسلامي..يكت معتز كتباه على سلمى وينتظر الشقة.

بتعجبني افلام تامر عزت هى بتتناول الواقع بكآبة شوية بس لطيفة. مش عارفة أنا مين تامر عزت ده بس أفكاره عجباني الحقيقة..استمر يا تامر:-)



 14:35  4 هسهسات أرسليها بالبريد  

ورجعلي الريش

ممكن مش كل الغابة كانت ملاحظة -وديه حاجة لطيفة جدا- إن ريشي وقع مني :-(
بس ده مش بسبب القرد إللي كان عايز ينتفه ويعمل منه مخدة (مش هاتقدر يا ملعون تنول مرادك)؛ ولكن بسبب فِرة كده يا ولاد حطت على النعام الجميل وماحدش كان عامل حسابه لليوم ده.
المهم، أحب أفكركم بشكل النعامة المجنونة. ممكن تغيروا الزي الأحمر ونخليه ملون، كل حسب رغبته.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نعناعة


التسميات:

 15:26  2 هسهسات أرسليها بالبريد  

لقطات تلغرافية

بما إن الأحداث كتير ومش عارفة أكتب عن ايه ولا ايه، وبناءً على نصيحة بندق أفندي هاكتب لقطات تلغرافية كده:
تلغراف 1:

حمدالله على سلامة وصول السنجعام إلى الغابة الأليفة. ويجب شكر الدوك راء لزفه للخبر.

تلغراف 2:

قال إيه هايزودوا أرقام التليفون رقم عشان الفويس أوفر أي بي!!!! حقيقي ده ولا إيه؟ وعلى رأي أحد الحيوانات الغلابة "يشيلوا رقم يزودوا رقم مافيش فايدة"

تلغراف 3:

انقطاع الماء لمدة 3 أيام في المعادي مما سبب طفح البالوعات (قصة طوييييلة أوي)

تلغراف 4:

بعد اختطاف الثور الأحمر الناري للغزالة تم زفافهم وعاشوا في تبات ونبات


مش فاكرة حاجة تاني الحقيقة من كتر الأخبار..لما أفتكر بقى هاكتبهم بالتفاصيل.
 15:20  0 هسهسات أرسليها بالبريد  
في مرمى البصر
على أشكالها تقع
من الذاكرة