استقلال القضاء حق كل المصريين

الست نعامة: يونيو 2008

الست نعامة تعبر عن ما تتخيله وتعيشه ويحدث لها كل يوم أو كل شهر أو ربما كل عام.

الحنة

هو نبات جذوره حمراء، أخشابه تستخدم لصبغ الشعر باللون الأحمر وللرسم على الجسم.

وفن نقش الحنة ده حكاية لوحده، ساعات بيخلطوا الحنة بالصبغة عشان تثبت على الجسم، بس ده بيسبب التهاب للبشرة الحساسة، وفي أحيان تانية بيستخدموا الحنة الخالصة.

تحتفل العروس قبل ليلة الزفاف بليلة الحنة، عادة كانت قبل الفرح بليلة واحدة، ولكن مع المجهود المبذول في هذه الليلة المفترجة جرت العادة على ان تكون ليلة الحنة قبل الزفاف بليلتين أو بفترة عشان العروس تستريح وتستعيد لياقتها.



وفي ليلة الحنة تضاء الأنوار وتعلق الزينة وتتبخر الملابس ويبقى منها القليل الخفيف الهفهاف ويعلو صوت الموسيقى لتتمايل الاجسام والعيدان النحيفة والممتلئة منها. واديها رقص طول الليل وتظهر المواهب المدفونة عند البنات والسيدات الحاضرات. ومعروف ان الليلة ديه مخصصة لصديقات العروس وأقاربها من الجنس اللطيف فقط، وبالتالي الأب ولو كان لها أخ بيتسربوا برة البيت عشان المعزومات يأخذن راحتهن.

كان زمان ليلة الحنة تييجي فيها سيدة سودانية ترسم للبنات والسيدات والعروس طبعا، وتقوم الصديقات بأحياء الليلة. بعد كده تطورت الليلة، بقى فيه فرقة تقوم باحياء الليلة مكونة من دي جي بنت طبعا وسيدة رسم الحنة وبنتين أو بنت واحدة لزوم الأستعراض وتكون الليلة مكونة من فقرات. تقوم بنتين الاستعراض بمساعدة العروس على تغيير الملابس، مرة تلبس توب سوداني وترقص ومعاها المساعدات (لو محتاجة مساعدة طبعا فيه مش محتاجين خالص) ومرة تلبس بدلة رقص شرقي، وفقرة لجلابية تحية كاريوكا وهكذا. وفي نفس الوقت بتكون سيدة الحنة بترسم للموجودات. وتفضل البنات ترقص لحد م رجليهم تفأفأ.



وتختلف أماكن الرسم من بنت للتانية، فيه بيرسموا على الكف، وفيه بيرسموا على العرقوب، على الدراع، على الصدر، على الظهر، على الكتف، وأي منطقة في الجسم ممكن يترسم عليها.



ليلتكم فل

التسميات: ,

 15:50  7 هسهسات أرسليها بالبريد  

راس العمل

مكنتش هكتب عن هذه التجربة ولكن الأرنوب قال لي طب ليه متكتبيش، ف هاحكي عن الكعب ومغامراته.
من الأوراق المطلوبة للالتحاق بوظيفة جديدة "كعب العمل"، مش فاهمة هما ليه سموه كعب العمل مع ان الواحد بيكون لسه في البداية، ليه مايكونش راس العمل. المهم كعب العمل ده ورقة رفيعة طويلة كده فيها بيانات الملتحق بالوظيفة.
بما إني اشتغلت تاني وبالتالي لازم اعمل كعب عمل جديد، المرة ديه سهلة بقى أنا بقيت خبيرة في مكاتب العمل ومش هياخد مني وقت. طيب أروح الصبح بدري قبل الشغل، كنت هناك الساعة 8 ونص الصبح، الموظفة لسه بتفتح الباب.
صباح الخير، لو سمحتِ أنا عايزة أعمل كعب عمل.
مش هنا، في مكتب العمل.
معلش أومال أنا فين؟
أيوة، ده مكتب عمل بس الكعوب مش بتطلع من هنا. عارفة محطة اوتوبيس 166 هو هناك عمارة لونها احمر.
أخد بعضي وانطلق ع المنطقة إللي هى قالتلي عليها، وإللي أنا أصلا ماعرفهاش..ألف وأدور حولين نفسي، وأدخل في مجاهل البساتين. الشارع ضيق ومكسر، وماشي فيه ناس وعربيات واوتوبيسات ومايكروباصات وميني باصات وعجل وكل وسائل الأنتقال إللي عرفتها في حياتي.
طبعا اتخنقت و استفزيت ف أخدت بعضي ورحت ع الشغل.

يوم أجازة قررت أقضيه مع الموظفات في مكتب العمل، ألف وأدور من الأول في المنطقة، وسبحان الله تظهر العمارة الحمراء بقدرة قادر وتنور في الشارع الضيق ده. أدخل الشقة (مكتب القوى العاملة).
صباح الخير، عايزة أعمل كعب عمل لو سمحت.
ملحوظة: الجو حر والشقة خنقة والموظفة منقبة والدنيا زحمة عليها.
معاك صورة المؤهل؟
ماهو موجود ع الرقم القومي.
لازم المؤهل.
حضرتك، ماهو موجود ع الرقم القومي، والموظف إللي اصدر الرقم اطلع على المؤهل وأخد منه صورة.
أنا هدخله ع الكمبيوتر.
ماهو لو حضرتك كتبت رقمي القومي هيطلعلك اسمي وصورتي وكمان المؤهل.
لازم صورة المؤهل.
هو حضرتك بتجمعي ورق وخلاص؟
أيوة.
طب مع السلامة.
ومشيت أجرجر في رجليا وأنا محروق دمي.

كلاكيت تالت مرة.
يوم تالت عشان الكعب. معايا كل حاجة ممكن يسألوا عنها. وكمان الورق جوة ملف جديد.
صباح الخير، لو سمحت عايزة أعمل كعب عمل.
مليتي الأستمارة؟
أيوة، اتفضلي وصورة البطاقة وصورة المؤهل.
يا دينا طلعي الورق من الملف
الحق عليا أنا غلطانة عشان حطيت الورق في ملف المرة الجاية هجيبه كده.

واخدت الورق وبدأت تكتب في الكعب كل البيانات إللي انا كتباها في الاستمارة ومشفتش ولا البطاقة ولا صورة المؤهل. طب م كان من الأول أكتب أنا البيانات في كعب العمل وهى تمضي وتختم ونخلص.

وأخيرا زفت وطلع كعبي وكوعي وصباع رجلي.

التسميات: , ,

 11:49  2 هسهسات أرسليها بالبريد  
في مرمى البصر
على أشكالها تقع
من الذاكرة